Bij binnenkomst krijgen we meteen een ferme handdruk en een grote glimlach.
“Ik vind het echt keileuk”, roept Jan-Hein de Cock uit. “Het was hartstikke
druk ook, met radio 538, lokale televisie en kranten.” Niet snel daarna
excuseert hij zich, hij moet even een klant helpen.
Want ook qua klanten is het
druk sinds de verkiezing. “Eerlijk is eerlijk, voor de verkiezing was het rustig in de zaak”, licht hij later toe. “Daarna kwamen mensen speciaal langs voor
‘de modezaak met die slechte slogan’. Ik heb heel wat nieuwe klanten kunnen
inschrijven. Mensen maken ook vaak foto’s bij de etalage.”
Knipoog
De slogan ‘It’s de Cock that makes the man’ prijkt ook trots
aan de gevel en binnen in een lijst aan de muur, boven de herenpakken. Her en der staan
beelden van hanen, want de knipoog naar het Engelse ‘cock’ is belangrijk. Jan
de Cock mode is een trots familiebedrijf dat ruim 125 jaar bestaat.
Een slogan
heeft de modezaak nooit gehad, tot Jan-Hein de Cock twee jaar geleden zelf de prijswinnende
slogan bedacht. De reacties in zijn omgeving waren wisselend. “Van ‘dat kan
écht niet’ tot schaterlachen”, herinnert hij zich. “Met de slogan wil ik jonger
publiek aanspreken en duidelijk maken dat we hier meer hebben dan alleen pakken.”
Tilburgse toiletten
Hij liet foto’s maken van mannen in modieuze kleding, altijd
vergezeld van een echte haan. Met een beperkt budget van circa 10.000 euro
startte De Cock vervolgens zijn reclamecampagne, die vooral bestond uit
advertenties op de toiletten van Tilburgse kroegen. Inmiddels is de slogan ook
langs voetbalvelden te zien. De Cock mode heeft echt een regiofunctie, vertelt de
eigenaar. “Veel mensen komen uit Tilburg en omgeving. De meeste klanten kennen
we, 90% is vaste klant. Dat ze hier voor de deur kunnen parkeren is duidelijk een
pluspunt, dat vinden mannen belangrijk.”
Lelijke tegel
Dat zijn slogan was genomineerd voor de verkiezing van de Slechtste slogan van
2013, kwam voor hem als een grote verrassing. “Ik dacht echt dat het een grap was. Op de
site zag ik de andere inzendingen en wist toen zeker dat ik nooit zou gaan
winnen. Die anderen zijn veel slechter.” Toch kreeg zijn slogan 221 van de 1542
stemmen (14%). De Tilburger wint daarmee de Blauwe Tegel 2013 voor Neerlands
slechtste slogan.
Glunderend neemt hij de Blauwe Tegel in ontvangst en zoekt
er meteen een mooi plekje voor. Die vindt hij op de pilaar naast de kassa.
Terwijl hij de tegel ophangt slaat een vrouwelijke klant haar hand voor de
mond. “Wat een vreselijk lelijke tegel!”, zegt ze geschokt. De Cock lijkt het niet te horen. “Prachtig toch? Nee, deze slogan hou ik voorlopig. Weet je wat? Ik ga ‘m
zelf op een stuk of honderd tegeltjes laten drukken. Leuk voor mijn vaste
klanten.” / TvD
Zou hij voor juryleden die de slogan naar de finale hebben gepusht, nog wat compensatie over hebben, gezien de omzetverhoging? ;-)
BeantwoordenVerwijderen